Silent Tea at Teramachi-doriSilent Tea at Teramachi-dori

01/01/2001
Visual – StadtSound – Performance
2001

Gefilmt in Teramachi-dori
und Nishiki-Market, Kyoto

Johannes S. Sistermanns: Teedose, Teeschale, Piezo Membran, Cymbeln
Nako Michi: Video

UA Kyoto 2001
Teramachi-dori Einkaufspassagen

Gefördert von The Japan Foundation Tokyo
Visual – CitySound – Performance
2001

Filmed in Teramachi-dori
and Nishiki-Market, Kyoto

Johannes S. Sistermanns: Tea can, Tea bowl, Piezo Membrane, Cymbals
Nako Michi: Video

Premiere Kyoto 2001
Teramachi-dori Market/Mall

Supported by The Japan Foundation Tokyo

+++2001 hält sich Johannes S. Sistermanns mit einem Artist Fellowship mehrere Monate in Japan auf. Bei diesem dritten Aufenthalt in Japan seit 1997 entwickelt er die ‚electric tea ceremony’.++++++In 2001 Johannes S. Sistermanns sojourns several months on an Artists Fellowship in Japan. During this his third visit to Japan since 1997 he develops the concept of the „electric tea ceremony“. +++Ausgehend von der alten Teezeremonie sind für ihn die alle 70-100 m aufgestellten Getränkeautomaten mit u.a. auch warmem grünen Tee in Weißblechdosen Ausdruck einer ‚modernen Teezeremonie’ des heutigen Japans.

Solch eine Teedose balanciert Sistermanns durch die Einkaufspassage mit Automaten und an den Lebens-Orten, wo diese ‚moderne Teezeremonie’ sich in neuen sozialem Kontext ereignet.

Nako Michi’s Video ‚silent tea at teramachi-dori’ zeigt seine Performance im Einkaufszentrum Kyotos‚ wo er den Tee in der Dose sowie die später ausgetrunkene, leere Teedose zum Hören bringt: ‚Der Tee hört mit, die Teedose hört auch’, so Sistermanns’ Statement, wenn er die Resonanz des Einkaufstrubels mittels Kontaktmikrophonen im flüssigen Tee und später in der leeren Teedose selbst aufnimmt.

Im zweiten Teil von ‚silent tea at teramachi-dori’ ersetzt er die Teedose durch ein kleines Becken, ein Instrument, dass er in einem japanischen Antiquariat kaufte. Hiermit geht er ohne anzuschlagen still über den Gemüsemarkt ‚Nishiki-market’, einer Seitenstraße von Teramachi-dori.

Dieses Video bildet den visuellen Rahmen, die Bühne, das Bild, in dem Kazuya Ishigami und Johannes S. Sistermanns die ‚electric tea cereamony’ in Europa und Japan aufführen.
Audio-Aufnahmen in diesen Automaten und an den Lebens-Orten, wo diese ‚moderne Teezeremonie’ sich in neuen sozialem Kontext ereignet, sind als eingespielte Sounds ebenso Bestandteil von ‚e t c’ wie das Instrumentalisieren von Teeschale, -dose, -wasser zur materialen Klang- und Geräuschfindung.
Based on the old tea ceremony, the vendomats, positioned every 70-100m ,offering among other beverages also warm green tea in cans, are for him the expression of the „modern tea ceremony“ of present day Japan.

Sistermanns balances such a tea-can through the shopping malls and habitats with their vending machines, showing up a new social context in which this modern tea ceremony takes place.

Nako Michi’s Video ‚silent tea at teramachi-dori’ captures his performance in Kyoto’s shopping area. ”The tea is listening, the can as well“ states Sistermanns as he records via contact microphones placed in the tea and later in the empty can, the resonances of the shopping hubbub.

In the second part of the video he replaces the tea can with a small cymbal, an instrument bought in a Japanese antique shop. With this in hand, but without striking it, he walks silently across the vegetable market „Nishiki market“ a side street of Tramachi-dori.

This video forms the visual frame, the stage , the picture in which Kazuya Ishigami and Johannes S. Sistermanns perform the ’electric tea ceremony’ in Europe and Japan. Audio recordings of the vendomats and habitats where this modern tea ceremony takes place in a new social context are as much part of ’etc’ as the instrumentalisation of tea bowls ,tea cans, tea water for the detection of material sounds and noises.

pictures