durchhören
Luxembourg
durchhoeren
Luxembourg

06/25/2010
KlangPlastik
für Fensterscheiben, CD Zuspiel und Transducer

Komposition:
Johannes S. Sistermanns, 2010
12'00

Ausstellung
Philharmonie Luxembourg
25. - 27.6.2010

facebook

SoundPlastic
for Windows, CD and Transducer

Composition:
Johannes S. Sistermanns, 2010
12'00

Exhibition:
Philharmonie Luxembourg
25 - 27 June 2010


facebook

+++'Die transparente Architektur [...] aufgreifend erweitert „durchhören“ die visuelle Durchsichtigkeit um die++++++Using the transparent architecture [...], ”durchhören“ expands the visual diaphanousness to an+++akustische „Durchhörbarkeit“ und verlagert somit den klanglichen ,Bestand’ des Museums in den öffentlichen Raum.
Die Glasscheiben als materiell abgrenzende aber optisch durchlässige Membran werden Träger einer Komposition ortsspezifischer Raumklänge; das Museum selbst zum Resonanzkörper nach innen und nach außen.'
aus:
'Deutscher Klangkunst - Preis 2008' - Begründung der Jury ©Dr. Uwe Rüth

Der an der Schnittstelle von Klang- und bildender Kunst agierende Johannes S. Sistermanns arbeitet seit 2004 mit Klangübertragungen auf Papier, Autokarosserien, Glasfenster, Holzfußboden und weiteren resonierenden Raummaterialien.

Für die KlangPlastik 'durchhören' verwendet er im wesentlichen zwei klangliche Ausgangsmaterialien: Einerseits kommen Klänge zum Einsatz, die den Philharmonie-Besuchern sehr vertraut sein dürften - die Klangwelt im Grand Auditorium in den Minuten vor Konzertbeginn, am Übergang zwischen Alltagsklängen, Gesprächen, dem Stimmen der Instrumente, der Stille und dem Konzert . . .
audio-permeability and relocates the acoustic ”inventory“ of the museum to the public open space. The window panes, physical but transparent boundaries, become the medium of a composition of site-specific sounds, the museum itself becomes a resonating body- inwards as outwards.

The material 'glass' draws lines, marks off spaces from one another, defines an Inside and an Outside and the glass windows in themselves form millimetre-thin transition spaces. Panes of glass do not so much interrupt as emphasize the fluid space between two ceilings. Flat, spacious and delimited by window frames. In this way, significances are marked.

And, the glass creates inequalities, related to its material, its pictorial nature and its sound. While panes of glass represent a material limit - we can only just press our noses against it - the glass as a border marker is visually surmountable. They give us the tempting impression of parttaking visually in something but never being able to touch it. Visual transparency beats acoustic transparency. For acoustically, the panes behave differently towards us; we never hear what is happening on the other side of these panes, regardless of whether we are standing inside or outside. And what this space sounds like, for example, atmospherically alone. Our eyes see only a sound. Acoustically, we remain outside. Mouths move dumbly, feet walk soundlessly, art transports take place silently. Doors open and close. Everyday office life and communication take place as in an aquarium.

And it is here that SoundPlastic is realized.

A building, a facade made of glass is least of all meant to be a place of exclusion. It is meant avowedly to be a transparent place. One that does not detain but which opens insights and would like to transform itself into Seeing.
The material for this is glass.

[Translation © John Adrian Hannah]

pictures

sounds